Home » Porady » Jak napisać dobrą informację prasową?

Jak napisać dobrą informację prasową?

gazeta, prasaChoć wydaje się, że informacja prasowa w obecnych czasach nie posiada już takiej mocy jak jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu, nie powinniśmy bagatelizować tej formy kontaktu z otoczeniem. Owszem, papierowe wydania gazet cieszą się coraz mniejszą popularnością, nakłady pism kurczą się, trzeba jednak pamiętać, że dziennikarstwo prasowe zawsze będzie opiniotwórczym medium.

Jak zatem stworzyć dobrą informację prasową, taką, która zaciekawi i zostawi po sobie pozytywny oddźwięk? Łatwo na pewno nie będzie, ponieważ można powiedzieć, że w mediach wszystko już było. Dzisiaj w informacyjnym natłoku i bałaganie zainteresować odbiorcę na dłużej niż kilka sekund lub minut jest zdecydowanie trudniej niż kiedykolwiek. Jeśli jednak odpowiednio się przygotujemy i będziemy mieli naprawdę interesujący temat nasze szanse na skuteczną informację prasową rosną.

Oto kilka rad, które ułatwią nam sporządzenie ciekawej notki.

Ciekawy temat. Musimy być świadomi, że przedmiot naszej informacji musi być interesujący dla większości odbiorców. Jeśli nie jesteśmy pewni, że dana informacja jest na tyle ciekawa żeby przykuć uwagę czytelników to lepiej odpuścić publikację. Należy także pamiętać, że istota notki powinna być przedstawiona w sposób atrakcyjny i zgodny z celami mediów, czyli powinna informować, edukować bądź przyjąć postać rozrywki. Dlatego musimy odpuścić wszelkie zwroty, które mogły by świadczyć o chęci sprzedaży. Powinniśmy zredagować tekst w trzeciej osobie unikając zwrotów „my”, „nasz” itd., nie używać słów typu „najlepszy, najładniejszy” itp. itd.

Atrakcyjny tytuł. Formułując tą część informacji pamiętajmy, że tytuł powinien:

  • dokładnie odzwierciedlać treść jaka znajduje się w informacji prasowej,
  • być krótki i zwięzły, bowiem zbyt długi powoduje problemy z nagłówkami w wydaniach papierowych, jak i w wersjach elektronicznych,
  • być napisany bez użycia zbyt wielu wykrzykników.

W zasadzie tytuł będzie przesądzał, czy dana informacja zostanie sprawdzona i przeczytana przez dziennikarza, dlatego tak istotny jest trafny i chwytliwy tytuł.

Pierwsze uderzenie. Informację prasową należy budować na zasadzie piramidy dziennikarskiej. Polega to na tym, że najważniejsze informacje powinny znaleźć się w pierwszym zdaniu. Czytelnik od razu musi wiedzieć: kto, po co i z kim? W miarę zagłębiania się w dalszy tekst możemy rozwinąć temat i podać mniej znaczące fakty. Przyjmuje się, że 400 słów to wystarczająca długość informacji prasowej.

Gotowość do publikacji. Nasza notka ma większą szansę na publikację jeśli jest przygotowana dobrze i bez błędów. Dziennikarze często informacje prasowe edytują, ale widząc gotowy dobrze sporządzony tekst chętniej sięgają po takie właśnie notki.

Plan komunikatu prasowego. Wiemy już jak napisać dobrą informację prasową, stosując się do powyższych porad na pewno przygotujemy wartościową notkę. Sama struktura informacji prasowej powinna wyglądać następująco:

  • nagłówek – zawiera nazwę firmy, datę oraz tytuł,
  • lead – komunikat powinien rozpoczynać się od wersu zawierającego skrót informacji,
  • rozwinięcie – wpisujemy tu dodatkowe fakty,
  • wyjaśnienie informacji – tu wyjaśniamy istotę komunikatu dla osób spoza branży,
  • informacje o firmie – krótki opis firmy,
  • kontakty do firmy – kontakty do autora i firmy.

Post a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>